Kiełki w słoiku – domowa hodowla

2022-02-28
Kiełki w słoiku – domowa hodowla

Kiełki są bardzo wartościowym dodatkiem do potraw. Zawierają wiele cennych składników m.in. witaminy, składniki mineralne, przeciwutleniacze, które mają korzystny wpływ na ogólne samopoczucie i chronią przed chorobami. Kiełki bez problemu kupisz w sklepie spożywczym, ale możesz również wyhodować je samodzielnie. Podpowiemy Ci, jak zorganizować taką domową hodowlę.

Kiełkownica, wata, doniczka, słoik, czyli różne metody uprawy kiełków

Jeśli chcesz samodzielnie wyhodować kiełki, masz do wyboru różne metody. Zanim jednak wybierzesz którąś z nich, musisz kupić odpowiednie nasiona na kiełki. Do wyboru masz różne gatunki roślin, ale nie tylko to jest istotne. Weź również pod uwagę fakt, że zaleca się kupowanie nasion, które nie zostały zaprawione nawozem i nie zawierają środków konserwujących.

Kupiłeś już odpowiednie nasiona? W takim razie pozostaje zastanowić się, jaką metodę hodowli kiełków wybrać. Do wyboru masz:

  • uprawę w słoiku – w sklepach dostępne są specjalne słoiki przeznaczone do domowej hodowli kiełków. Musisz jednak liczyć się z tym, że ich cena jest wyższa. Alternatywą jest zwykły słoik i użycie gazy zamiast przykrywki.
  • kiełkownicę – jeśli zdecydujesz się na jej zakup, nie musisz zastanawiać się, jakie nasiona na kiełki wybrać. Masz możliwość uprawy kilku gatunków, ponieważ w kiełkownicy znajduje się specjalny system tac.
  • uprawa na wacie – jedna z najprostszych metod, która polega na umieszczeniu nasion na talerzu wyłożonym wilgotną watą.

To, którą z nich wybierzesz, zależy od Twoich możliwości finansowych, a także ilości czasu, jaką dysponujesz. Jeśli cenisz sobie wygodę, najlepszym rozwiązaniem będzie zakup kiełkownicy. Z kolei gdy masz ograniczony budżet i możesz poświęcić chwilę na domową hodowlę, postaw na słoik lub watę.

Jakie nasiona na kiełki wybrać, aby wzbogaciły smak i wartość odżywczą Twoich potraw?

Wybór kiełków w sklepach jest bardzo duży, więc pewnie zastanawiasz się, które z nich wybrać. Przy zakupie zwróć uwagę nie tylko na smak, ale i wartość odżywczą. Oto czym wyróżniają się poszczególne kiełki:

  • nasiona na kiełki rzodkiewki – są źródłem m.in. witaminy C, potasu i wapnia. A to oznacza, że ich spożywanie wzmacnia odporność, a także ma korzystny wpływ na kości i mięśnie.
  • nasiona na kiełki lucerny – polecane są przede wszystkim kobietom w okresie menopauzy. Wszystko, dzięki temu, że zawierają fitoestrogeny, które łagodzą objawy okresu przekwitania.
  • nasiona na kiełki słonecznika – zawierają sporo magnezu i potasu, przez co zalecane są osobom aktywnym fizycznie i zestresowanym. Ponadto są źródłem wapnia oraz witaminy E, która uważana jest za jeden z najsilniejszych antyoksydantów.
  • nasiona na kiełki soi – na tle innych kiełków, wyróżniają się wysoką zawartością białka. Oprócz niego dostarczają m.in. potasu, magnezu, wapnia oraz folianów.
  • nasiona na kiełki fasoli mung – zawierają związki o właściwościach antyoksydacyjnych, przez co spowalniają proces starzenia i chronią przed chorobami (m.in. nowotworami, miażdżycą).

W sprzedaży dostępne są również nasiona ziół, z których możesz wyhodować bazylię, oregano, czy majeranek. Warto zastanowić się nad ich hodowlą, ponieważ wyróżniają się nie tylko walorami smakowymi, ale i właściwościami prozdrowotnymi. Wśród nich można wymienić m.in. korzystny wpływ na trawienie i odporność.

Niezależnie od tego, które z powyższych kiełków wybierzesz, pewne jest, że zwiększą wartość odżywczą Twoich potraw. Poza tym możesz jeść je śmiało nawet na diecie odchudzającej. To dlatego, że zaliczane są do produktów niskokalorycznych i dostarczają błonnika pokarmowego.

Pomysły na zdrowe potrawy z dodatkiem domowych kiełków

Wyhodowałeś już pierwsze domowe kiełki i zastanawiasz się, do jakich potraw je dodać? Sprawdź poniższe pomysły na pyszne i zdrowe potrawy z kiełkami.

Sałatka – szybka w przygotowaniu, a zarazem bardzo zdrowa

Pożywną sałatkę z kiełkami zrobisz w kilka minut. Wystarczy, że pokroisz ulubione warzywa (najlepiej surowe, ponieważ takie mają najwięcej witaminy C), a następnie dodasz do nich oliwę z oliwek (lub inny olej roślinny bogaty w nienasycone kwasy tłuszczowe np. lniany, z orzechów włoskich) i kiełki. Smak i wartość odżywczą sałatki wzbogacą również pestki i nasiona (np. słonecznika, dyni).

Wiosenny twarożek

Zamiast jeść ciągle kanapki z serem żółtym lub szynką, możesz podać je z domowym wiosennym twarożkiem. Robi się go bardzo szybko – wystarczy, że wymieszasz ser twarogowy z niewielką ilością jogurtu naturalnego lub oliwy z oliwek, a także warzywami (np. rzodkiewką, pomidorem) i ulubionymi kiełkami.

Kiełki możesz dodawać nie tylko do potraw na zimno, ale i gorąco. Ich smak doskonale komponuje się z makaronami i daniami kuchni azjatyckiej.

Domowa hodowla kiełków nie jest wcale tak skomplikowana, jak mogłoby się wydawać. Oprócz tego, że jest mało czasochłonna, ma wiele innych zalet. Jedną z największych jest to, że na Twój talerz trafiają kiełki wysokiej jakości, bez zbędnych dodatków.

Pokaż więcej wpisów z Luty 2022

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel